Skuls logo

Ofte stilte spørsmål fra skyldnere

Her gir vi svar på de vanligste spørsmålene vi får fra de som har kjøpt en vare eller tjeneste, og blitt involvert i en inkassosak.

Kan jeg administrere inkassokravet selv?

Ja, det kan du fint gjøre. Du finner innloggingsinformasjon i inkassobrevet fra Skuls.

Logg så inn på selvbetjeningsportalen.

Jeg har mottatt inkassobrev - hva gjør jeg?

Dersom du har mottatt et inkassobrev for en vare eller tjeneste du har kjøpt, men ikke betalt i tide, lønner det seg å få betalt så snart som mulig.

Det enkleste du gjør da er å betale fakturaen med Vipps, eller i nettbanken din.

Les også Du har mottatt inkassovarsel fra Skuls - hva nå?

Hva gjør jeg hvis jeg ikke har penger til å betale?

Har du mottatt et inkassovarsel fra oss i Skuls, som du ikke klarer å betale, anbefaler vi deg å kontakte oss på telefon 21 09 59 10 eller post@skuls.no.

I dialog med oss kan du be om betalingsutsettelse eller å få delt opp kravet i flere delbetalinger. Vi vil i så fall utarbeide en nedbetalingsplan for deg, som gjelder helt til beløpet er innfridd.

Dersom du ikke betaler innen forfall, vil det påløpe ekstra omkostninger, som gjør at beløpet på fakturaen vil bli høyere.

Les forøvrig artikkelen vår med gode råd om inkasso og gjeld.

Inkassokravet er feil, jeg har allerede betalt.

Har du mottatt et inkassobrev tilknyttet en faktura som du allerede har betalt, anbefaler vi at du så snart som mulig sender oss en kvittering som viser at beløpet er innbetalt.

Vi vil da ta saken opp med kreditoren / fordringshaveren og sørge for å avslutte saken.

Hva skjer om jeg unnlater å betale?

Dersom du ikke betaler fakturaen du har mottatt vil kravet bli høyere, på grunn av renter og gebyrer. Avhengig av sakens forløp, kan det skje at det registreres en personlig betalingsanmerkning på deg.

Saken kan også bli sendt til Namsfogden for tvangsinnkreving. Dette kan i så fall føre til pant i bankkonto, trekk i lønn eller trygd og pant i eiendom eller kjøretøy.

Dersom du eier leilighet, bil eller lignende gjenstander av verdi, vil disse i verste fall bli tvangssolgt for at fakturaen skal kunne innfris.

Jeg har ikke mottatt faktura - hva gjør jeg?

Har du mottatt et inkassobrev tilknyttet en faktura du ikke har mottatt?

Da anbefaler vi deg å ta kontakt med oss på telefon 21 09 59 10 eller post@skuls.no, så sender vi deg en kopi av den opprinnelige fakturaen.

Jeg har prøvd å ringe dere, men fikk ikke svar. Hva skyldes dette?

I svært travle perioder hender det at det er noe ventetid for å komme igjennom på telefon til konsulentene våre.

Åpningstidene på telefon er fra klokken 09-18 alle hverdager. Vennligst sendt e-post til post@skuls.no utenfor åpningstiden.



Jeg mener dere bryter «god inkassoskikk».

Vi gjør alltid vårt ytterste for å holde oss til de etiske retningslinjene som er nedfelt for inkassobransjen. Les mer om disse retningslinjene i artikkelen vår om god inkassoskikk.

Dersom du mener vi har gjort noe feil, vil vi gjerne at du tar kontakt med oss på telefon 21 09 59 10 eller post@skuls.no, slik at vi kan få klarhet i hva dette gjelder.

Forbrukere kan også eventuelt sende inn en klage til Finansklagenemnda Inkasso.

Er det mulig å inngå en nedbetalingsavtale?

Enkelte unnlater å betale en faktura fordi de ganske enkelt ikke har råd til å innfri hele beløpet på en gang.

Gjelder dette deg ber vi deg kontakte oss, enten ved å logge inn på selvbetjeningsportalen, på telefon 21 09 59 10 eller post@skuls.no, slik at vi får laget en nedbetalingsplan tilpasset din økonomi.

Hva er `utenrettslige kostnader`?

Utenrettslige kostnader er gebyr som tillegges det opprinnelige beløpet, for at betaling ikke har skjedd innen forfallsdato.

Satsene for slike gebyr er lovbestemt og reguleres av staten.

Hva er `rettslige kostnader`?

Dersom en inkassosak går til rettslig innkreving hos namsfogden, må fordringshaveren / kreditoren betale et gebyr for at saken skal behandles.

Denne kostnaden blir lagt til på beløpet du må betale, i tråd med lovverket.

Hva er `forsinkelsesrente`?

Forsinkelsesrente er en ekstrarente du som skyldner må betale, dersom betalingen av en faktura ikke har skjedd innen forfallsdato.

Satsene fastsettes av staten hvert halvår.

Hvem er Skuls?

Skuls er et inkassoforetak som har autorisasjon fra Finanstilsynet for å kunne bistå når noen har mottatt en vare eller en tjeneste som de ikke har betalt for innen fristen.

Vi følger de etiske retningslinjene for god inkassoskikk.

Hva skjer når jeg har betalt?

Når beløpet du skyldte er fullt innbetalt, vil saken bli avsluttet og en eventuell betalingsanmerkning vil bli slettet.

Ønsker du dokumentasjon på at saken er avsluttet, kan du ta kontakt med oss på post@skuls.no, så sender vi deg dette.

Hva gjør jeg når det står et ord eller begrep jeg ikke forstår?

Selv om vi i Skuls legger vekt på tydelig kommunikasjon og etterstreber å forklare ting enkelt, er det fort gjort å møte på fremmedord, og særlig da i skriftlige dokumenter du mottar i forbindelse med en inkassosak.

Derfor har vi laget denne ordlisten med begrep du ofte finner i inkassosaker, som forhåpentligvis forklarer ordet du lurte på.